Van Opera tot Musical door de regisseur én tekstschrijver
Sebastiaan Smits
Het
omzetten van een van de beroemdste opera’s ter wereld naar
een musical… Het is niets nieuws. Eerder werd Bizet’s
Carmen omgebouwd tot de musical Carmen Jones en daarna de rockmusical
Carmen. Elton John herschreef Verdi’s Aida en niet veel
mensen weten dat RENT eigenlijk gewoon La Bohème is.
En
toch was dat een weg die wij niet op wilden gaan. Als iemand een
jaar geleden aan me vroeg: “Don Giovanni als musical? Hoe
gaan jullie dat doen?” was mijn antwoord in alle eerlijkheid:
“Geen idee. Maar volgens mij kan het”. En langzaam
maar zeker kreeg alles meer vorm. Iedereen kan een Mozartmelodie
nafluiten, iedereen kan een Mozartmelodie herkennen. En dat was
ons uitgangspunt. De muziek van Mozart, de melodiëen van
Mozart, maar de stemmen en instrumenten van deze tijd. Zou het
werken?
Tijdens
de workshopaudities gingen we met de zangers op zoek naar de mogelijkheden.
Het was een ervaring voor ons allemaal. De zangers met een klassieke
achtergrond vergaten bijna hun musicalervaring en veranderden
in operatenoren en –sopranen. En daar waren we juist niet
naar op zoek. De zangers zonder gedegen opleiding gooiden de bladmuziek
al snel overboord, maakten hun eigen melodie… om vervolgens
vast te lopen in de noten. Gezamenlijk, onder leiding van arrangeur
Tjeerd de Haas, kwamen we tot resultaten. Wat was typisch opera?
Extra lijntjes, veel herhalingen, variaties? Die zetten we overboord.
Wat is tijdloze muziek, wat is een briljante melodie? Die behouden
we.